Eurofighter Typhoon, Avrupa Birliği yapımı çok amaçlı, çift
motorlu, delta kanatlı avcı uçağı. Tasarımı Fransız Dassault Rafale, İsveçli
Saab Gripen uçakları temel alınarak yapılmıştır. Çeviklik ve gelişmiş
elektronik sistemleri en belirgin özelliklerindendir.
TARİHİ
1970'lerin ortasında Fransa, Almanya ve İngiltere,
European Combat Aircraft (ECA) programını oluşturdular. 1979 yılında
konsorsiyum üyelerinin ihtiyaçları doğrultusunda (örneğin Fransa'nın taşıyıcı
gereksinimi) European Combat Fighter (ECF) programı oluşturuldu. Ancak ulusal
prototiplerin geliştirilmesi ve şartnamelerde yaşanan zorluklardan dolayı
European Combat Fighter projesi 1981 yılında iptal edildi.
Daha sonra Almanya, İtalya ve İngiltere Çevik Savaş Uçağı
(Agile Combat Aircraft-ACA) programını başlattılar. Ancak Almanya ve İtalya'nın
programa bütçe ayırmakta yaşadığı sıkıntılar sebebiyle işbirliğinden
çekilmeleriyle,İngiltere programa kendi başına devam etme kararı aldı. 1983'te
ise İngiltere, Fransa, Almanya, İtalya ve İspanya "Geleceğin Avrupalı
Savaş Uçağı" (Future European Fighter Aircraft-F/EFA) projesini
başlattılar. Projenin misyonu hem kısa mesafede kalkış, hem de görüş ötesi
(Beyond Visual Range) özelliğine sahip bir savaş uçağı oluşturmakdı.
1984 yılında Fransa taşıyıcı konusundaki gereksinimini
tekrar dile getirdi ve EFA projesinden yönetme talebinde bulundu. İngiltere,
Almanya ve İtalya ise bu talep üzerine yeni bir EFA programı oluşturdular.
Sonraki yıllarda ise Fransa kendi ACX projesini (şimdiki Dassault RAFALE savaş
uçağı) gerçekleştirmek üzere resmen EFA projesinden çekildi.
1985 yılına gelindiğinde ise İngiliz Havacılık Sanayi
(British Aerospace-BAe) EAP'ı İngiliz Havacılık Sanayi'nin Warton kasabasında
bulunan üssünde aşağı yukarı bitirmişti. Ağustos 1986'da EAP ilk uçuşunu
gerçekleştirdi ve Eurofighter'a bir yöneliş başladı. Eurofighter'ın dizayn
çalışmaları EAP in verileri kullanılarak bundan sonraki 5 yıl boyunca devam
etti. Projeye dahil ülkelerin başta öngördükleri ihtiyaç ve yapılacak üretim
şöyleydi; İngiltere 250, Almanya 250, İtalya 165 ve İspanya 100. Bu sayı aynı
zamanda ülkelerin projedeki paylarına göre belirlenmiştir. Ülkelerin projedeki
payları ise şöyleydi; İngiltere %33,
Almanya %33, İtalya %21 ve İspanya %13.
1986'da ayrıca Eurofighter'ın Münich tabanlı versiyonu olan
Eurofighter Jagdflugzeug GmbH`da görücüye çıkmıştır.`Bu versiyon EuroJet Turbo
GmbH tarafından yönetilip, Rolls-Royce, MTU, FiatAvio (şimdiki Avio) ve ITP
ortaklığıyla üretilmiştir.
Eurofighter'ın ilk uçuşu 27 Mart 1994
Messerschmitt-Bölkow-Blohm'un test pilotu Peter Weger tarafından Bavyera
(Almanya) dolaylarında gerçekleştirildi (test uçuşunda kullanılan prototip şu
anki Eurofighter EF 2000'dir). 1990'lar uçağın geliştirilmesi ve projenin
yürütülmesi konusunda oldukça verimli geçmiştir.
Son olarak uçağın üretimiyle ilgili yapılan anlaşma
sonucunda ; İngiltere 232, Almanya 180, İtalya 121 ve İspanya 87 Eurofighter
sipariş etmiştir. Bunlardan 112 adedi Tranche-3A modelidir ve İngiltere 40,
Almanya 31, İspanya 20 ve İtalya 21 adet Tranche 3A modelinden sipariş
etmiştir. Siparişlerin toplam bedeli 9 milyar avrodur.
Uzunluk: 15.96 m (52.4 ft)
Mürettebat: 1
Kanat Açıklığı:10.95 m (35.9 ft
Kanat Açıklığı:5.28 m (17.3 ft)
Kanat Alanı:51.2 m²
Boş Ağırlık:11,000 kg(24.000 lb)
Yüklü ağırlığı: 16.000 kg
Max.Kalkış Ağırlığı:23.500 kg (51.800 lb)
Motor:2 x Eurojet EJ200 ard yakma turbofan
Motor Gücü: 60 kN (13.500 lbf) her biri
Yakıt kapasitesi: 5.000 kg (11.020 lb)
Maksimum hız :
Menzil:2900 km (1,800 mil)
Servis Yarıçapı:19812 m (65,000 ft )
Tırmanış:315 m / s(62.000 ft / dak )
İtme/Ağırlık:1.15
Yüksek Irtifada: (2495 km / s veya 1550 mil)
Deniz seviyesinde: Mach 1.25 (1530 km / s veya 950 mph)