ArdaAlper tarafından yazılan gönderiler

    Her ne kadar savunma sanayii ile alakası olmasa da Soğuk Savaş Dönemi'nin en önemli hava taşıtlarından biri olduğu için sizinle paylaşmak istedim

    Tupolev Tu-144 - Vikipedi

    TUPOLEV TU-144

    Tupolev Tu-144 (NATO rapor adı: Charger), SSCB'de Tupolev tasarım ofisinde, Alexei Tupolev yönetiminde tasarlanmış, dünyanın ilk süpersonik taşıma uçağı (SST).

    Batılı gözlemciler Tu-144'e Concorde'a benzerliğinden ötürü "Concordski" (bazen Konkordski) adını vermişlerdir. İki uçak tasarım özellikleri açısından büyük ölçüde benzeşmektedir. Prototip uçak ilk uçuşunu 31 Aralık 1968'de, Concorde'dan iki ay önce, Moskova yakınlarında yapmıştır. Tu-144 ses hızını ilk kez 5 Haziran 1969'da geçti. 15 Temmuz 1969'da Mach 2 hızı aşan ilk ticari taşıma uçağı ve dünya tarihinin en hızlı ticari uçağı oldu.

    Paris Hava Şovu'nda, 3 Haziran 1973'te ilk Tu-144S üretim uçağının düşüşüyle proje büyük yara aldı. Uçak, gösteri uçuşunda yapılan çok sert bir burun-aşağı manevrası sonucunda taşıyıcı sistemine aşırı yük binmesi sebebiyle havada parçalanarak düştü. Toplamda 15 evi yıkan uçak, içindeki altı ve yerdeki sekiz kişinin ölümüne sebep oldu.

    Bu kazadan sonra uçak hiçbir zaman hak ettiği ilgiyi görmedi.Boeing ve Nasa ortak ses üstü yolcu uçağı tasarlamak amacıyla deneysel bir Tu 144 satın aldı.Havada yakıt tüketimi ve kanat direclerini ölçmek amacıyla 19 test uçuşu gerçekleştirdi.

    Kerem Gök'ün tarihi ve kazasını anlattığı video.

    Harici İçerik www.youtube.com
    Dış kaynaklardan gömülen içerik, izniniz olmadan görüntülenmeyecektir.
    Harici içeriğin etkinleştirilmesi yoluyla, kişisel verilerin üçüncü şahıs platformlarına aktarılabileceğini kabul edersiniz. Gizlilik politikamızda bununla ilgili daha fazla bilgi verdik.

    CH-47F Chinooks of Turkish Armed Forces - Anadolu Agency

    CH-47 Chinook Boeing firması tarafından üretilen, çift motorlu ve diğer helikopter türlerinden farklı olarak ardardına çift rotorlu ağır yük helikopteridir. Saatteki maksimum hızı 315 km/s'tir. Ana görevi askeri birlik, topçu ünitesi ve mühimmat taşımaktır.

    16 ülke tarafından en çok da Birleşik Devletler Ordusu (US Army) ve Kraliyet Hava Kuvvetleri (RAF) tarafından kullanılmaktadır. Yakın zamanda Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinede katılmıştır. Bu helikopter aynı anda 60 personel taşıyabilir ve bir F-16 savaş uçağını kaldırıp çekebilir.

    Bir Boeing üretimi olan Chinook çok amaçlı, 2 adet tandem rotora sahip bir helikopterdir. Temel üretim amacı ağır yük kaldırmak olan Chinook'lar asker intikali, arama kurtarma amaçlarıyla da kullanılmaktadır. İki tandem motor helikoptere geniş bir hacim sağlama yararının yanında yük kaldırma konusunda da helikopterin kabiliyetlerini büyük oranda artırmaktadır. Geleneksel tek rotorlu helikopterler ancak bir adet yükü ana rotorun tam altından uzatılan kablolarla kaldırmaktadır. Bunun nedeni helikopterin ağırlık noktasının tam rotorun olduğu bölge olmasıdır. Bu tip helikopterlerde iki adet yükü ayrı noktalardan taşımak imkânsızdır, zira bu durumda helikopterin dengesi bozulur ve helikopter devrilebilir. Chinook kendine has tasarımıyla iki adet yükü, her biri birer rotorun altında olmak üzere, taşıyabilir.

    Türk Silahlı Kuvvetleri'nin harekât ihtiyacını karşılamak amacıyla CH-47 Chinook ağır nakliye helikopterinin Kara Kuvvetleri Komutanlığı envanterine katılarak Kara Havacılık Komutanlığı tarafından kullanılmaya başlanmıştır.

    Genel özellikler

    Mürettebat: 3 (Pilot, yardımcı pilot, uçuş mühendisi)

    Kapasite:

    33–55 asker veya

    24 sedye & 3 refakatçi veya

    12,700 kg (28,000 lb) yük

    Uzunluk: 30.1 m (98 ft 10 in)

    Rotor çapı: 18.3 m (60 ft 0 in)

    Yükseklik: 5.7 m (18 ft 11 in)

    Disk alanı: 260 m2 (5,600 ft2)

    Boş ağırlık: 10,185 kg (23,400 lb)

    Yüklü ağırlık: 12,100 kg (26,680 lb)

    Maksimum kalkış ağırlığı: 22,680 kg (50,000 lb)

    Güç ünitesi: 2× Lycoming T55-GA-714A turboşaft, 4,733 bg (3,5296 kW) (Her biri)

    Performans

    Maksimum hız: 170 knot (315 km/sa, 196 mi/sa)

    Seyir hızı: 130 knot (240 km/sa, 149 mi/sa)

    Menzil: 400 nmi (741 km, 450 mi)

    Muharebe yarıçapı: 200 nmi (370,4 km)

    Sefer menzili: 1,216 nmi (2,252 km, 1,400 mi[4])

    Servis tavanı: 5,640 m (18,500 ft)

    Tırmanma oranı: 7.73 m/sn (1,522 ft/dak)

    Disk yüklemesi: 47 kg/m2 (9.5 lb/ft2)

    Güç/Ağırlık oranı: 0.28 hp/lb (460 W/kg)

    Boeing CH-47 Chinook - Vikipedi

    • Azerbaycan Ordusu 15.000 askerin katılımıyla tatbikatlara başladı
      Azerbaycan Cumhuriyeti Savunma Bakanlığının resmi internet sitesinde yapılan açıklamaya göre, Azerbaycan Silahlı Kuvvetleri tatbikat icra edecek. Tatbikatların 15.000 askerin katılımıyla icra edileceği belirtildi. Yaklaşık olarak 300 adet tank ve zırhlı aracın, 400 adet füze ve topçu sisteminin tatbikatta görev icra etmesi planlanıyor. Aynı zamanda havan sistemleri, çok namlulu roketatar sistemleri, ve tanksavar sistemleri bahse konu tatbikatlarda görev icra edecek. Ayrıca 50 adet insansız hava aracının (İHA) tatbikat boyunca görev icra etmesi planlanıyor.
    • Gökbey helikopteri 4 prototipiyle sertifikasyon uçuşlarını sürdürüyor
      TUSAŞ Kurumsal Pazarlama ve İletişim Başkanı Serdar Demir, “Yıldız Teknik Üniversitesi Savunma Sanayii Günleri” etkinliğinde konuşma gerçekleştirdi. Konuşmasında Gökbey’in Türkiye’nin ilk yerli ve sivil helikopteri olduğunu belirten Serdar Demir, Gökbey ile birlikte Türkiye’nin, kendi helikopterini üreten altı ülkeden biri olduğunu kaydetti. “Tasarımı bizde olduğu için biz bu helikopteri çok farklı varyasyonlarda kullanabileceğiz.” şeklinde konuşmasına devam eden Demir, helikopterin; ambulans, itfaiye, kargo VIP ve “offshore” gibi 5 farklı versiyonda modelinin olacağını söyledi. Demir, en kısa zamanda seri üretimine geçilmesinin planlandığını belirtti.
    • TUSAŞ Kurumsal Pazarlama ve İletişim Başkanı Serdar Demir: Bir-iki ay içerisinde 🇹🇳Tunus'a İHA'larımızı teslim edeceğiz. Akabinde bir-iki ülke var yakın çalıştığımız. Buralara da ANKA'ların ihracatını yapmayı planlıyoruz.

    TÜRKLERİN TARİH BOYUNCA KULLANDIĞI ALFABELER

    Tarih boyunca birçok devlet kuran ve uygarlık haline gelen Türk devletleri yaşadığı dönemler boyunca farklı alfabeler kullanmışlardır. Tarihin ilerlemesiyle ve çağın değişmesiyle harfler ve yazılar değişmiş, bazı dönemlerde farklı alfabelerden faydalanılmıştır. Uzun süren savaşlar ve fethedilen topraklarda birçok milletle iletişim kurulmuş ve onların dillerinden bir parça alınmıştır. Farklı alfabelerin kullanılmasıyla kültürel etkileşimler yaşanmış ve değişimler meydana gelmiştir.

    1.Göktürk (Kök Türk) Alfabesi: Türklerin kullandığı alfabeler arasında ilk olanı Göktürk (Kök Türk / Orhun) alfabesidir.

    Metinleri isim olarak Göktürk veya Orhun olarak adlandırılır.

    Türklerin ilk milli alfabesidir.

    Bu alfabeyi Hunlar, Göktürkler ve Türk kavimler kullanmış, eklemelerde bulunmuşlardır.

    Yabancı etkilerden uzak bir alfabedir.

    Göktürk alfabesi 38 harften meydana gelmektedir.

    Bunlardan 4’ü ünlü, 31’i ünsüz ve 3’ü çift ünsüz sesler için kullanılır. Ünlüler için kullanılan harflerin her biri ikişer ünlüyü karşılamaktadır. Dördü sesli olup, sekiz sesi karşılar, geri kalan harfler sessiz harf statüsündedir.

    Büyük ve küçük harf yoktur.

    “ok, ko, uk, ku, ük, kü, nç, nd” gibi heceler özel harflerle gösterilir.

    Sağdan sola doğru yazılır ve aynı şekilde okunur.

    Orhun Yazıtları Göktürk alfabesi ile yazılmıştır. Yenisey Yazıtları da Göktürk alfabesi ile yazılmıştır.

    Noktalama işareti olarak sadece “:” kullanılmıştır.

    Aynı Türkçedeki gibi hece sistemi üzerine kurulmuş sondan eklemeli bir dildir.

    İslamiyet’ten sonra bu alfabe kullanılmamıştır.

    2.Uygur Alfabesi: Türklerin kullandığı alfabeler arasında ikinci olarak kullanılan alfabe Uygur alfabesidir.

    Göktürklerden sonra kurulan Uygurlar tarafından kullanılmıştır.

    18 adet işaretten, sembolden meydana gelmiştir.4 sesli harf yer alır.

    Sağdan sola ve harfler birbirine bitişik olacak şekilde yazılır. Yalnızca ”Z” harfi ayrı yazılır.

    Bu yazının kâtiplerine yani yazıcıları “bakşı, bakşıgeri veya serbahşı” şeklinde adlandırılır.

    Timur İmparatorluğu ve ona ait diğer devletler de Uygur alfabesini kullanmıştır.

    Uygur alfabesiyle yazılan ilk metinler 9. yüzyıla aittir.

    Bu alfabe ile edebiyat, sanat, din ve hukuk alanlarında birçok eser yazılmıştır.

    3) Arap-İslam Alfabesi: Türklerin İslamiyeti kabulünden sonra gerçekleşen bu dönemde bu alfabe ön plana çıkmış ve yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır.

    Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra dile dini kavramlar hızla girmeye başlamıştır.

    Bu dini kavramların telaffuzu ve doğru yazılışı hususunda ayrılıkları önlemek için Arap alfabesine geçilmiştir.

    Arap Alfabesi 28 harften oluşmaktadır. Türkçe’nin ses özelliklerini tam karşılamadığı için dilimize uygun eklemeler yapılarak 31/36 harfle kullanılmıştır.

    Arap alfabesinde bulunmayan ç, p, j gibi sesleri karşılayan harfler eklenmiştir. Sağdan sola yazılır. Arap alfabesi ünsüz sesler üzerine kurulmuştur. Ünlü sesler kelimelerde gerekmedikçe gösterilmemiştir. Ünsüz harflerin özelliklerine göre ünlü sesler telaffuz edilmektedir.

    Arap alfabesinin kullanımı Karahanlı döneminden, Harf İnkılabı olan 1 Kasım 1928’e kadar sürmüştür.

    Osmanlı döneminde Arapça, Farsça ve Türkçe’nin karışımından oluşan Osmanlıca ile birlikte bir bütün oluşturmuştur.

    Bu alfabe ile Türk-İslam tarihinde önemli eserler verilmiştir. Arap alfabesinin bizdeki ilk önemli ürünleri: Kutadgu Bilig, Divanü lügati’t-Türk ve Atabetü’l-Hakayık’tır.

    Bunlardan Kutadgu Bilig ile Atabetü’l-Hakayık Uygur alfabesiyle de yazılmıştır.

    4) Kiril Alfabesi: Türklerin Kiril alfabesine geçişi Rusya topraklarında gerçekleşmiştir. Yunan alfabesinden geliştirilen bu Rus alfabesi, zorla kabul ettirilmiş bir alfabedir.

    Ruslar, sınırları içindeki Türklerin birlik olmasını engellemek amacıyla, “tek alfabe” yasağı koyarak farklı semboller ve şekillerle dolu alfabeler hazırlamıştır.

    Bu alfabe Türklerin kullandığı fakat Türkiye Türklerinin kullanmadığı bir alfabedir.

    Türkler arasında 20 çeşit Kiril alfabesi kullanılmıştır.

    Kiril Alfabesi Türklerin kullandığı alfabeler arasında en çok sesli harf barındıran alfabedir.

    38 harften oluşan alfabenin 11’i sesli harftir.

    Soldan sağa doğru yazılır.

    Halen bugün bazı Türk toplulukları Kiril alfabesini kullanmaktadır.

    5) Latin Alfabesi: Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasından sonra 1928 yılında ülkemizde kullanılmaya başlanmıştır.

    Arap alfabesinin Türkçenin yapısına uymaması Latin alfabesine geçişin önemli nedenlerindendir.

    Latin alfabesinde bulunmayan, Türk dilinin yapısına uygun “ç, ş, ğ, ö, ü”, harfleri eklenmiştir.

    Latin alfabe sisteminden bulunan “q x, w” harfleri Türkçe dil yapısına uymadığı için kaldırılmıştır.

    Latin alfabesinde bulunan “I-i” harfinin yanında “ı” ve “İ” şekilleri de kullanılmaya başlanmıştır.

    Soldan sağa doğru yazılır.

    Türkiye ve Avrupa Türkleri tarafından kullanılan bu alfabe, diğer kullanılan alfabelere göre daha kolay ve öğrenilmesi daha basittir.

    Okuma–yazmayı kolaylaştırma amacıyla Latin alfabesine geçilmiştir