'Yüzey' hava haritaları

    • Resmi Gönderi

    'Yüzey' hava haritaları nasıl okunur

    Hava durumu haritaları, her biri farklı düzeyde bilgi sağlayan sayısız stilde gelir. Ancak, bu görüntülerde tipik olarak bulunan bazı ortak özellikler vardır.

    Rüzgârın kökeni ile ilgili bölümde , "yüksekler" ve "düşükler"in kaynağını zaten gördük. Fakat hava kütleleri arasındaki sınırlar nasıl tasvir edilir? "Cephe" adı verilen çizgiler çiziyoruz.

    Cepheler genellikle yüzeyde çeşitli şekillerde tespit edilebilir. Rüzgarlar genellikle "birleşir" veya cephelerde bir araya gelir. Ayrıca, bir cephenin bir tarafından diğer tarafa doğru sıcaklık farkları oldukça fark edilebilir. Son olarak, cephenin her iki tarafındaki basınç önemli ölçüde değişebilir.

    cepheler

    Soğuk Cephe

    cold_front_sym.png

    Soğuk cepheler, hareket yönünü gösteren üçgenlerle mavi bir çizgi ile gösterilir. Soğuk cepheler, daha sıcak bir hava kütlesinin yerini alan bir soğuk hava kütlesinin ön kenarını sınırlar.

    "Önünde" ve "önde arkasında" gibi ifadeler hareketini ifade eder. Yani "soğuk cephenin önünde" olmak "sıcak" hava kütlesinde ve "soğuk cephenin arkasında" olmak soğuk hava kütlesindedir.

    Ayrıca "soğuk" ve "sıcak" terimlerinin göreceli olduğunu da unutmayın. Bu nedenle, sıcaklık örneğin önden 95 °F (35 °C) ve önden yaklaşık 90 °F (32 °C) arasında düşerse, yazın bile yine de soğuk cephe olarak adlandırılır.

    Soğuk cepheleri neredeyse her zaman bir batı yönünde bir güney doğrultusunda her yerde uzanır gelen alçak basınç alanlarının merkezinde ve asla yüksek basınçlı sistemlerin merkezine.

    Sıcak Ön

    warm_front_sym.png

    Sıcak bir cephe, daha soğuk bir hava kütlesinin yerini alan nispeten daha sıcak bir hava kütlesinin ön kenarıdır. Sıcak bir cephe, hareket yönünün yanında bulunan yarım ayları olan kırmızı bir çizgi ile tasvir edilmiştir.

    Soğuk cephe gibi, sıcak cepheler de alçak basınç alanlarının merkezinden uzanır, ancak hemen hemen her zaman alçak kısmın doğu tarafındadır.

    Burada tipik bir sıcak ön geçişin ardından soğuk bir ön geçişin yaşandığı bir konuma bir örnek: Sıcak cephe birkaç saat hafif ila orta şiddette yağmurla yaklaştıkça bulutlar alçalır ve kalınlaşır. Sıcaklıklar doğudan esen rüzgarlarla 50'lerde.

    Sıcak cephe geçerken, yağmur sona erer, gökyüzü parçalı bulutlu hale gelir ve 70'lerin ortalarına kadar sıcaklıklar ısınır. Rüzgarlar güneyden esiyor. Birkaç saat sonra, soğuk cephenin hemen önündeki bölgeyi bir gök gürültülü fırtına hattı kaplıyor. Yağmur dindikten ve cephe geçtikten sonra rüzgarlar kuzeybatıya kayar ve sıcaklıklar 40'lara düşer ve gökyüzü açılır.

    Sabit Ön

    stationary_front_sym.png

    Cephe esasen hareket etmiyorsa (yani her iki taraftaki iki hava kütlesi öne dik hareket etmiyorsa), buna sabit cephe denir. Sabit bir cephe, mavi kısımda bir üçgen ve hattın kırmızı kısmının karşı tarafında yarım ay ile değişen kırmızı ve mavi bir çizgi ile tasvir edilmiştir.

    Hareket etmeyi durduran soğuk bir cephe (veya sıcak cephe) sabit bir cephe haline gelir. Sabit bir cephenin bir tarafından diğerine sıcaklık ve rüzgar yönü arasındaki fark genellikle büyük değildir, ancak farkın çok belirgin olduğu zamanlar olabilir.

    Tıkalı Ön

    occ_front_sym.pngcold_occ.pngSoğuk hava kütlesi, soğuk hava kütlesinden daha hızlı hareket eder. İki cephe birleştiğinde soğuk hava, daha soğuk hava kütlesinin altından geçer.

    Soğuk cepheler tipik olarak sıcak cephelerden daha hızlı hareket eder, bu nedenle zamanla sıcak cephelere "yakalayabilirler". Yaptıkları gibi, sıcak hava kütlesi bir tıkanıklık oluşturacak şekilde zorlanır.

    Tıkalı cephenin yüzey konumu, sıcak, soğuk ve soğuk hava kütlelerinin birleşme noktasının hemen altındadır. Tıkanmış cepheler, ana hava sisteminin yoğunluğundaki bir azalmaya işaret eder ve hareketinin yanında alternatif üçgenler ve yarım aylar bulunan mor bir çizgi ile gösterilir.

    Hava durumu haritasında nasıl gösterildikleri arasında hiçbir fark olmasa da iki tür tıkanıklık vardır; soğuk ve sıcak. warm_occ.pngSoğuk hava kütlesi, soğuk hava kütlesini çalıştırarak dışarı çıkar. Ancak soğuk hava kütlesi daha yoğun olduğu için, soğuk (daha az yoğun) hava zorlanır.

    Soğuk cephenin sıcak cepheyi aldığı ve aynı zamanda sıcak cephenin önündeki soğuk hava kütlesinin altını kestiği durumlarda soğuk tıkanmalar en yaygın olanıdır.

    Sıcak tıkanıklıklar, "soğuk" cepheyle ilişkili hava, aslında sıcak cepheyle ilişkili hava kütlesi kadar soğuk olmadığında meydana gelir. Sıcak hava daha önce olduğu gibi yukarı doğru zorlanır, ancak sıcak cephenin önündeki daha soğuk, daha yoğun hava kütlesi yüzeyde kalır ve soğuk cepheyle ilişkili hava kütlesini de yukarıya doğru zorlar.

    Diğer Sınırlar


    Kuru Hat

    dryline_sym.pngdryline.pngDaha yoğun olan kuru hava, onu yukarı doğru zorlayan hafif nemli havanın altını keser.

    Kuru bir çizgi, nemli hava kütlesi ile kuru hava kütlesi arasındaki sınırı gösterir. İlkbahar ve yaz başlarında, Meksika Körfezi'nden (doğuya doğru) nemli havayı ve güneybatı eyaletlerinden (batıya) kuru çöl havasını ayırdığı, orta ve güneydeki yüksek Plains eyaletlerinde tipik olarak kuzey-güney boyunca uzanır.

    Kuru hat tipik olarak öğleden sonra doğuya doğru ilerler ve geceleri batıya doğru çekilir. Bununla birlikte, güçlü bir fırtına sistemi, kuru hattı doğuya doğru Mississippi Vadisi'ne, hatta günün saatinden bağımsız olarak daha doğuya doğru süpürebilir.

    Tipik bir kuru hat geçişi, nemde keskin bir düşüşe, sıcaklıklarda artışa, açık gökyüzüne ve güneyden veya güneydoğudan batıya veya güneybatıya doğru bir rüzgar kayması ile sonuçlanır. (Özellikle gündüz kuru hat geçiyorsa, esen toz ve yükselen sıcaklıklar da takip edebilir.) Bu değişiklikler, kuru hat batıya doğru çekildiğinde ters sırada meydana gelir.

    Daha kuru hava nemli havadan daha yoğun olduğu için, kuru hat doğuya doğru hareket ettikçe nemli havayı atmosfere doğru zorlar. Bu nedenle, kuru bir hat boyunca veya hemen doğusundaki nemli havada şiddetli ve bazen kasırgalı gök gürültülü fırtınalar gelişebilir.


    Fırtına Hattı

    squall_sym.png

    Bu, genellikle bir cephe boyunca oluşan bir gök gürültülü fırtına hattıdır, ancak fırtınalar cephenin önünde hareket eder. Gök gürültülü fırtınaların altındaki yağmurla soğutulan hava ileri doğru yükselmeye başladığında, çıkışın ön kenarında yeni gök gürültülü fırtınalar oluşur.

    Çıkış, ileri hızın artması ve dolayısıyla fırtına hattının ileri hızında bir artış ile soğuk bir cephe gibi davranır. Fırtına çizgileri en çok derechos'ta görülür.

    Diğer Semboller


    tekne

    trough_sym.png

    Oluk bir sınır değil, düşük hava basıncının uzun bir alanıdır. Bir çukur boyunca rüzgar yönünde değişiklikler var ama hava kütlesinde bir değişiklik yok.

    Oluklar, belirli bir yüzey sınırı olmasa da, üst atmosferdeki atmosferik koşullardaki değişimi yansıtır. Bu nedenle oluklar, sağanak ve gök gürültülü fırtınaların oluşabileceği alanlar olabilir.

    Yağış

    Tarihsel olarak, yağış donmuş olsun ya da olmasın, yağış alanları yeşil olarak gölgelenmiştir. Hava durumu haritalarındaki yağış türü de çeşitli biçimlerde gelir. Bazen yağış türü yazılır veya daha sık olduğu gibi, türü belirtmek için çok çeşitli grafikler kullanılır.

    Aşağıda, yağış türlerini belirtmek için haritalarda kullanılan daha geleneksel meteorolojik sembollerden bazıları verilmiştir.

    "La ilahe İllallah muhammeden resulullah"

    "Allahümme salli ala seyyidinâ Muhammedin ve ala ali seyyidina Muhammed"

    "Eşhedü en la ilahe illallah ve eşhedü enne Muhammeden abdühü ve resulühü"